In de afgelopen dagen zijn er meerdere bijzondere wezens aangekomen in Amphail - waaronder een goblin in redelijke kleding en een soort wandelende panter. Beide zijn subtiel gescand en richting de Stag-Horned Flagon gestuurd, waar de uitbater Krivvin ze in de gaten kan houden. Als er later twee aasimars aan komen waaien, eentje resoluut op pad en eentje uit de lucht gevallen, lijkt het verstandig om ook deze in de Flagon op te nemen. En zo komt Amphail aan haar nieuwste ploeg avonturiers en is het wachten op een kans om ze te testen. Het jaar is jong en men is benieuwd wat er allemaal veranderd is tijdens de winter - het zal niet te lang duren.
Inderdaad, tijdens ontbijt wordt er al om hulp gevraagd - drie kinderen rennen het dorp in en roepen om Krivvin. Er moet een monster zijn bij de oude Vespers boerderij. Krivvin, uitbater en avonturier met pensioen, vraagt of dit niet een klus is voor de vier nieuwkomers. Het is dat of helpen met uitmesten of ploegen...
Gale is nieuwsgierig en wil zeker kijken, Dejan staat al bij de deur te popelen, en Blizz knikt instemmend in. Javera ondervraagt de kinderen en krijgt eerst het verhaal - ze zijn naar de boerderij gegaan, tien minuten buiten het dorp langs de Long Road, om in de "goeie klimbomen" te spelen. Daar zagen ze een vogel/draak/monster! Ze draaiden zich meteen om en kwamen hulp halen. Javera koopt een paar appelen voor ze, en zegt dat de groep binnenkort terug zal zijn en tot die tijd in het dorp spelen.
"Ja mevrouw, dankuwel mevrouw" en "Mogen wij uw zwaard zien mevrouw?"
*************************************************
De groep komt aan bij een uitgebrand gebouwtje met een vervallen schuur, en met een tangbeweging omcirkelen ze de boerderij. Gale is razendsnel en ziet als eerst het bijzondere 'monster'', een schuifelend massa veren en bontgekleurde staart met schubben. Naast het monster staat zijn baasje - een kobold. Het gevederde creatuur brult een waarschuwing en Gale meent een zoom waar te nemen langs de buik van het "beest". Achter het gebouw ziet Javera hetzelfde - het monster is een soort pak! Van voor en achter sommeren ze de kobold om geen dreigende bewegingen te maken, en "uit dat ding te komen". Tot de verbazing van Dejan en Blizz splitst het monster zich in tweeen, waaruit twee kobolds komen. Eentje is 'mem'.
Met een goblin in de party zijn de kobolds meer ontstemd dan boos of bang. "Het is nooit goed! En nu haal je van die rare langpoten ook bij!"
Blijkt dat de kobolds niet (meer?) welkom waren bij een goblinstam en hier een huisje an het graven zijn. Dat mag natuurlijk niet van de groep, maar de kobolds weten niet wat ze anders kunnen - ze hadden al gekeken bij een grot maar daar was een grote beer. Van de groep moeten ze iets anders zoeken, ver weg van de mensen, maar dat willen de kobolds alleen doen als Takki er weer is.
"Je hond?"
"Mijn ZOON!"
"Prima, dan ruimen jullie hier op en vullen jullie het gat weer. Dan gaan we weg van het dorp, zoeken we samen naar Takki en daarna naar een nieuw huis."
Dit aanbod slaan de kobolds niet af, alhoewel ze mopperen als Javera hun mooie vogelpak wil meenemen. Ze belooft het terug te brengen.
***************************************************
Javera gaat met de vogel-hagedissenpak naar de Stag-horned Flagon en roept dat het beest geen probleem meer is. Dat is top - Krivvin biedt haar meteen avondeten aan voor de hele groep. De kinderen willen terug naar de klimboom maar moet nog even een halfuurtje wachten tot het daar "opgeruimd" is. Krivvin denkt te weten wat ze bedoelt, en belooft de kinderen nog even weg te houden. Zij gaat terug naar de groep, waar Gale gehurkt zit modder terug in het gat te strooien, tussen zijn benen door met zijn handen... um... voorpoten.
Opgeruimd staat netjes, en de memmekobold krijgt het pakje terug. De groep, samen met de zes kobolds, gaat naar het noordwesten toe - richting het Westwood.
***************************************************
Enkele uren later komt de groep aan in de buurt van een grot - een spleet in de rotsen. Gale gaat stiekem besluipen, en Dejan ook.
"Even kijken of we Takki kunnen vinden..."
Mem schreeuwt, zo hard als ze kan, "TAAAAAAAAKKKKIIIIIII!!!!"
Bliz zucht, "Dat kan ook." en inderdaad komt er een zware brul uit het grotje, gevolgd door een drie metershoge beer. Met een snavel.
"Een owlbear!"
Dan komt hun eerste gevecht samen, dat ze van elkaar de strategieën kunnen leren. Javera rent als eerste naar voren om de beer te lokken, en daarna probeert ze in leven te blijven! Het ding bijt hard en haar klauwen kunnen bomen openrijgen. Javera roept dat een dappere kobold haar heel goed zou kunnen helpen door het beest af te leiden. Dat geloven ze wel, maar durven ze niet. Ze blijven liever op afstand en gooien vrolijk met stenen.
Gale beschiet het beestje met ijspegels van alle kanten - "kiting" dus.
Dejan vindt het leuk om tussen de benen van de owlbear en Javera door te rollen, en prikt ook met een dolk. Verder lacht hij het uit, daagt hij het uit, en bezorgt hij dat het er hoofdpijn van krijgt! Het gaat even mis wanneer de owlbear Javera hard raakt, maar Bliz staat in de buurt, klaar om af te wisselen met Javera, of om wat genezing te regelen via Tyr z'n goedwil.
Tijdens het gevecht verschijnt een hongerige kobold vanuit een hoge boom en deze rent naar zijn mama toe.
Van vier in de wol geverfde avonturiers kan geen owlbeer tegenop, en al snel legt het met zijn snavel in de stof. Het woord "loot" in hun achterhoofden gaat de groep het grotje "veiligstellen". De kobolds mogen ondertussen het lijk van haar vacht scheiden.
****************************************************
In de grot ligt een dood owlbeertje. De oogjes puilen uit, de tong is zwart, en het heeft nog spinnenweb tussen het vacht en de veertjes. Geen wonder dat moeder boos was - de baby was blijkbaar vergiftigd door grote spinnen. Dieper in de grot ligt wat eten - twee mensenskeletten met weinig vlees op en (detect magic) wat magische drankjes. Na het proeven zijn dit schijnbaar potions of healing, climbing en animal friendship. Gaaf! Ook is er een bedje munten, dat opgeteld en in de zakken gaat.
De kobolds komen kijken wanneer de kust veilig is, en bewonderen de baby owlbear. Daar kunnen ze een vette schrikpak van maken! De groep mogen tegen de goblins zeggen dat ze nu hier wonen, en een betere schrikpak hebben, mocht ze die tegenkomen. Schijnbaar hebben de goblins een paar hutten op Sarcrag overgenomen. Dat moet misschien toch even nagekeken worden, vindt Javera.
Na een poosje is de owlbearvacht (slordig) verwijderd - met klauwen er nog aan. Klaar om te vervoeren in ieder geval, het moet nog flink behandeld worden voordat het gaat rotten. De groep lopen terug naar Amphail, zonder incident, en kletsen met de wacht. Daarna treffen ze Krivvin die aan het afsluiten is. Ze brengen verslag uit en hij wil het vacht opkopen. Iedereen blij, stoofpot voor allen!
***************************************************
|