Inhoud Storybook
+ Hoofdstuk 10
+ Hoofdstuk 9
+ Hoofdstuk 8
+ Hoofdstuk 7
- Hoofdstuk 6
6.1Het Portaal
6.2Bijlagen
  Speech van Elmar
  Aanslag in haven
  Dagboek van Rhonduit
+ Hoofdstuk 5
+ Hoofdstuk 4
+ Hoofdstuk 3
+ Hoofdstuk 2
+ Hoofdstuk 1
 
Login
Loginnaam
Wachtwoord
 
 
Registratie
Wil je ook zelf nieuws-berichten, sage advice tips, forum berichten en nog veel meer kunnen achterlaten op deze site? Vraag dan hier een useraccount aan.
Registratie
HOMEPAGE | DND WEEKEND (2001-2004) | HOOFDSTUK 6: HET PORTAAL
Het PortaalHet PortaalGespeeld bij/in Pepijn in Deventer op 15 feb 2003
(reacties)
1 Mirtul 1374
Het is een mooie voorjaarsochtend in Toutou. De vogeltjes fluiten, de eerste bloemetjes bloeien weer en in de haven wordt als altijd hard gewerkt. Behalve voor het gebouw van de 3rd Toutou Merchant Company. Elmar en Tobias, eigenaren van dit bedrijf, nemen vandaag hun derde schip in gebruik, de White Lady. Het schip ligt aan de kade voor het gebouw en de hele groep en enkele hooggeplaatsten uit de handelskringen van Toutou zijn aanwezig. Hildegard Sumosin, de vrouw van de meester van het pottenbakkersgilde zal samen met Elmar de dopingsplechtigheid verrichten. Elmar staat op het trapje van het handelskantoor en vangt zijn toespraak aan (deze speech is te lezen door de keuze uit het linker menu te kiezen). De speech is goed, maar juist als Elmar aan het eind van zijn toespraak tot actie over wil gaan, gebeurt het. Durranak krijgt met uiterste precisie een touw om zijn nek geslingerd. Aan het andere eind van dit touw zit een persoon op de dankrand van het aangrenzende gebouw, die langs het touw naar beneden komt suizen. Tegelijkertijd krijgt Mourn een aanval te verduren van een Elf met een heel groot zwaard. En alsof dat nog niet genoeg was, komen er uit de steen een zevental grote zwarte tentakels omhoog. Het is niet te geloven. Volslagen verrast trekken onze vrienden de wapens en vallen ze aan wat ze kunnen. De man die langs het touw naar beneden glijdt, heeft spikes aan zijn schoenen en weet Durranak vol te raken. Elmar wordt vastgegrepen door n van de tentakels en plotseling wordt het deels donker. In de paniek springt Mourn pardoes in het water, tussen wal en schip. De scheepsbemanning aanwezig op de White Lady vlucht benedendeks of springt ook in het water om snel weg te zwemmen. Ondertussen is Lyssiah het doelwit voor een fireball, maar weet deze deels te ontwijken. Ze ziet gildemeester Walther Sumasin en zijn vrouw Hildegard zwaargewond op de grond liggen en geeft ze, met hulp van Corellon Larethian, hulp en heling. Op dat moment gebeurt er iets waar Elmar al tijden voor vreesde, de mast van de White Lady begint angstaanjagend te kraken en valt om, recht richting de kade. Iedereen springt aan de kant om de mast te ontwijken, wat wonder boven wonder nog lukt ook. Inmiddels zijn de zwarte tentakels al verdwenen. Dan, plotseling, verschijnt er uit het niets een magir tussen de kisten en tonnen vracht die op de kade staan. Toevallig is Durranak die kant op gesprongen toen hij de mast ontweek, en staat nu dichtbij. Hij stormt direct op de magir af en valt hem aan. Echter, de magir pakt een drankje en drinkt dit op. En zo snel als hij verscheen, is hij nu weer verdwenen. Ondertussen hebben enkele helden door dat de omvallende mast een magische truc was en schreeuwen dat de mast nog rechtop staat. De enige die niets van de mast gemerkt heeft, is Mourn. Hij worstelt nog steeds om boven water te blijven tussen de wal en het schip, maar het lukt hem niet. Door zijn zware bepakking en armor zinkt hij langzaam naar beneden. De fighter wordt op een gegeven moment onthoofd door n van onze helden en valt neer op de grond. Zijn hoofd rolt enige meters verderop. Echter, het duurt maar een paar seconden, of zijn lichaam stijgt ineens op. Men probeert zijn benen nog te grijpen, maar hij is al te hoog en verbouwereerd blijft men op de grond staan en kijkt men naar het vliegende onthoofde lijk. De gildemeester en zijn vrouw worden het gebouw van de 3rd Toutou Merchant Company binnen geleid door Lyssiah. Durranak en Tobias vechten nog steeds tegen een onzichtbare magir maar weten hem door goede coordinatie toch te pakken te krijgen. Dit was duidelijk een aanslag op onze vrienden. Het gevecht was kort maar hevig, en de rust begint nog maar net weer te keren, of er komen al guards aanlopen. Echter mosterd na de maaltijd.
1 Mirtul, 's avonds
s Avonds zitten onze vrienden in de White Mermaid nog bij te komen van de gebeurtenissen eerder die dag. Op een gegeven moment komt er een zeer vieze dwerg binnen die eerst bij de deur wordt tegengehouden, maar als hij zegt dat hij een boodschap voor Caladan heeft (en daarna direct weer weggaat), is het okee. Hij loopt direct op Caladan af en zegt dat ze iets gevonden hebben in de mijn. Ze zijn op een grote metalen muur gestuit. De dwerg vraagt aan Caladan om toestemming om door die muur heen te breken. Hij is erg opgetogen en Caladan stemt in. Ondertussen heeft Elmar hier en daar navraag gedaan en het blijkt dat Brandor, de avonturier waar al geruchten over gingen dat hij niet altijd helemaal okee zou handelen, achter de aanslag zou zitten. Sterker nog, hij zou ingehuurd zijn door een halfling die verdacht veel voldoet aan het signalement van Rhonduit. Zou deze kwaaie volgeling van Mask de groep dan toch gevonden hebben? Elmar vertelt trouwens dat hij morgen op de White Lady afvaart. Zijn reis gaat eerst naar Velen, daarna naar Scornubel en vanuit Scornubel zal hij weer terug komen in Toutou. Echter, hij wil nog wel vanavond het optreden van Flymmer Drumstick meemaken die in de White Mermaid zal afspelen.

2 Mirtul
Aan het eind van de ochtend is de hele groep samen met Caladan naar de mijn gegaan om te kijken hoe het met de metalen muur zit. De werknemers van Caladan stellen hem op de hoogte van het feit dat ze bijna door de muur zijn. Ze hebben de hele nacht met een grote ploeg doorgewerkt om een gat te maken. In de groep ontstaat een meningsverschil over de vraag of ze er wel door moeten gaan, of dat ze het met rust moeten laten. De beslissing wordt genomen om toch het gat te maken en te verkennen. De ijzeren muur blijkt uiteindelijk ongeveer een meter dik te zijn. Caladan laat zijn mijnwerkers het gat doorbreken en de groep gaat stil naar binnen. De groep komt uit in een wapenkamer van wat een grottenstelsel lijkt te zijn. Echter, alles is erg netjes afgewerkt voor een grot. De wanden. Zo ontdekken onze vrienden een deel van de tempel. Verschillende vertrekken worden ontdekt, van slaapvertrekken tot en met uiteindelijk een grote hal waar bankjes staan, een altaar, en kasten met boeken. Dit is duidelijk een deel van de tempel waar bijeenkomsten worden gehouden. Echter, ze zijn nog maar net binnen, of ze worden aangevallen door een vijftal schaduwen. De enige die niet wordt aangevallen is Caladan. Mourn en Lyssiah jagen met hun heilige afbeeldingen enkele weg en Namelak gaat in gevecht met een schaduw. Deze schaduwen hebben overigens een akelig effect op de groep, ze trekken kracht weg uit die mensen die ze hebben aangeraakt (behalve Caladan). Mourn is er zelfs zo slecht aan toe dat hij niet meer op zijn benen kan staan. Hij wordt direct door de groep mee naar Toutou genomen. Aangekomen bij de tempel van Tyr, leggen ze het verhaal uit en er wordt aan Tyr gevraagd om Mourn zijn kracht terug te geven. Dit lukt. Daarna gaan ze terug naar de mijn om wacht te houden bij de opening in de metalen wand. Ook Lyssiah kan bijna niet meer de kracht opbrengen om iets te doen, dus gaat ze naar huis. Ze kent het effect van de schaduwen en de volgende ochtend gebruikt ze dan ook spreuken om een deel van haar kracht weer terug te krijgen. Dan wordt ze weer opgehaald door Wyver en gaan naar de tempel van Tyr om die laatste kracht ook weer terug te krijgen.
3 Mirtul
Als iedereen weer terug in de mijn is, gaat de groep opnieuw naar binnen. De tempel wordt verder verkend en men ontdekt verscheidene ruimtes. En Namelak vindt sporen van beren gevonden, maar dan wel beren die op 2 poten lopen. Uiterst vreemd. Op een gegeven moment loopt de groep een kamer binnen waar een groot wanddoek tegen de achtergrond hangt en een kast en een tafel met stoelen staat. Niets bijzonders, maar als enkele leden van de groep om de tafel heen willen lopen, schuiven de stoelen ineens naar achteren, precies in de weg. Op dat moment voelen onze helden dat er iets gaande is. Direct zijn de ogen gericht op het doek, die op zich een uitstekende schuilplaats voor vijanden zou kunnen bieden. Er worden zelfs in het wilde weg pijlen op af geschoten. Dan verschijnt er uit het niets een beerachtige op twee poten (Quagot) en valt de groep aan. En nog een. Onze vrienden gaan direct in gevecht en slaan er op los. Het duurt niet lang of het blijkt dat een deel van de kamer een illusie was, waarachter nog een derde beerachtige en een drow-elf verborgen was. Het gevecht duurt niet lang (als alle) maar de strijd is heftig. Spreuken worden over en weer gecast maar gelukkig overleven onze vrienden het. Na het gevecht wordt verder niets bijzonders in deze ruimte gevonden. Als de rust is weergekeerd, gaat de groep verder. Men komt halverwege uit in een smalle gang van zon acht meter lang met nog een deur recht tegenover de entree, een zware metalen deur aan het einde naar rechts en naar links een t-splitsing. De groep, met Wyver voorop, besluit om naar de metalen deur te gaan. Echter, iets meer dan een meter voor de metalen deur ontdekt Wyver een losse tegel die verdacht veel op een val lijkt. Hij springt over de tegel heen, maar komt vlak voor de metalen deur op een andere losse tegel uit. Deze tegel blijkt zelfs zo los te zitten, dat hij naar beneden zakt, en Wyver valt direct in een put van zon 7 meter diep. Tijdens zijn val ziet hij in een flits iets reflecteren onderin en beseft in een fractie van een moment dat dit wel eens een wezenlijk gevaar op kan leveren. Met knappe acrobatiek landt hij net tussen een viertal spiezen en blijft balancerend op zijn tenen ongedeerd staan. Wyver wordt uit de put getrokken met een sterk touw en de groep gaat terug de kamer in, op zoek naar andere onbekende ruimtes. Zo komt de groep in een ruimte waar een ingewikkelde machine met allemaal hendeltjes en dergelijke staat, naast een bad met helder water. En van de hendels lijkt duidelijk een hoofdschakelaar te zijn en het is Lyssiah die deze hendel overhaalt. De machine begint krakend te werken en het water begint te borrelen. Een hels kabaal klinkt door de hele tempel en in enkele vertrekken gaat er verlichting aan. De groep komt bij een verbreding van de gang waar twee zware ballistas aan de rechterkant staan opgesteld, gericht op een grote dubbele deur aan de linkerkant. De ballistas zien er oud en verweerd uit en er ligt zelfs mos en schimmel op de apparatuur en de grond ernaast. Lyssiah loopt achteraan, en dat blijkt haar fataal te zijn. Ze krijgt een pijl recht in haar rug, slaakt een gil en valt neer in een diepe droomloze slaap. De dwergen, samen met Mourn en Namelak gaan direct af op waar ze denken dat de pijl vandaan kwam en zien nog net een drow de gang met de metalen deur inspringen. Ze rennen er op af en vlak voor ze bij de gang komen, horen ze de metalen deur met een harde klonk dichtslaan. Caladan rent de gang in, maar zijn voet zoekt al bij de eerste meter naar de grond. Nog een val. Hij weet zich net vast te grijpen aan de andere kant van de val en klautert de gang in. Durranak ziet dit en waagt een sprong. Hij springt over de val, maar landt direct op Caladan. Als tenslotte Mourn ook nog een sprong waagt, is de chaos compleet. Maar gelukkig duurt het niet lang en onze vrienden staan weer op hun benen. Ze springen over de losse tegel en de tweede val heen, maar kunnen de metalen deur niet open trekken. Gepuzzeld staan ze er voor en overleggen over wat ze nu moeten doen. Uiteindelijk wordt besloten om een gat in de muur te maken, in de kamer met het gordijn. Door de muur heen, is dit slechts anderhalve meter van de metalen deur af. Met een magische spreuk (stoneshape) begint de steen te smelten en de karakters zien ook aan de andere kant van de muur een vaal doek hangen. Direct kruipen onze helden er onderdoor en ze zien een ruimte waar weer twee ballistas opgesteld staan. Voor de ballistas staat een halfhoog muurtje en daarvoor een mozak op de grond met pilaren aan weerszijden. Dit mozak beeldt het goddelijke teken van Haela Brightaxe uit. Achter het mozak is een grote dubbele deur met daarboven het relif van een grote bijl, uitgehouwen in de steen. En van de delen van de deur staat open. Direct vindt de groep zich weer in een andere confrontatie, namelijk een met een zestal drow en drie ratten. Het is een geweldig gevecht waar ook weer veel magie wordt gebruikt. De drow gebruiken daarnaast ook nog de inmiddels bekende in slaapgif gedrenkte pijlen. Namelak wordt geraakt door zon pijl en valt in slaap. Durranak krijgt het ook zwaar te verduren en valt bewusteloos op de grond. Uiteindelijk, als er nog n drow over is, wil hij door de deur vluchten, maar vlak voor zijn neus valt de deur dicht. Als een rat in de val begint hij te jammeren, maar het is te laat, onze helden maken ook hem een kopje kleiner. De wonden worden deels geheeld, Durranak wordt er bovenop geholpen en Namelak krijgt een tegengif en ontwaakt weer. De groep besluit om direct door te gaan met de verkenning van de rest van de tempel. Ze zijn nog maar enkele meters verder en ze horen gekreun achter een deur vandaan komen. Enmaal door de deur, komt de groep in een opslagruimte waar twee gnomes vastgebonden en gekneveld naast een krat liggen. Deze gnomes worden bevrijd en worden aan de tand gevoeld door de dwergen. Ze heten Laro en Mildon en zijn Swirfneblin-gnomes uit Glitterhome. Ze zijn gevangen genomen door de drow en meegenomen naar deze tempel. Ook weten ze te vertellen dat er verderop in de tempel nog twee verschrikkelijke monsters leven, Draglots genaamd. Gezien het gevaar dat hun nog te wachten staat, besluiten onze helden om toch eerst rust te nemen. Ze gaan terug naar Toutou, nadat Lyssiah en Mourn samen de dubbele deur bij het mozak hebben vergrendeld met een zware balk.
3 Mirtul, 's avonds
Terug in Toutou gaat Lyssiah direct naar het bard-gilde en vraagt haar vrienden daar om uit te zoeken of er iets bekend is over Draglots. Daarna gaat ze naar de bibliotheek van Toutou om hierover iets op te zoeken. Maar helaas, beide bronnen geven geen informatie over deze monsters. De rest van de groep is druk bezig met de aanschaf van diverse benodigdheden, zoals scrolls, drankjes en tegengif.

Korte samenvatting
Zolang het complete verhaal nog niet af is, geef ik voor het restant van het verhaal een korte samenvatting. Deze punten zullen dus hier op korte termijn in verhaalvorm verschijnen. 4 Mirtul - spannend gevecht met ooze - ontdekking van luik onder vloerkleed; groen gifgas - ruimte met brug; draglots - spannend maar raar gevecht met draglots - Durranak valt in water - Wyver hangt om de nek van een draglot - magische axe wordt gevonden (sleutel tot poort) - andere ingang van tempel wordt ontdekt 5 Mirtul - na healing en restoration weer terug naar tempel - deur bij mozaik gaat open met bijl - hulp van extra dwergen guards (personeel van Caladan) - steiger met boten en beelden - lopend over water naar eiland - magische axe gaat naar topje van metalen dome; licht - Namelak aangevallen door slang in water - bij eiland: gevecht met 6 drow fighters, 2 drow femals, 2 drow mages, 3 kobolds (slaven) - zwerm insecten - Lyssiah komt niet over wal, dus gaat terug - Namelak dood door misverstand omtrent cure - Lyssiah met boot terug naar eiland en slaat gevluchte drow dood - overige drow worden gevangen genomen

KarakterSpelerXPInfo
Caladan Johan 6.000
Durranak Pepijn 6.000
Elmar Glibness 5.000
Mourn Johan Hiemstra 6.000
Namelak Jacco 0
Wyver Tuning 6.000
Plaats de muis boven het om detail informatie te zien.

Gepost door Dick op 5 maart 2003 om 12:44 uur.
Reacties van bezoekers (9 reacties)
GlibnessGlibness
prima verhaal tot nu toe Dick!
Gepost op 14 maart 2003 om 15:15.
PepijnPepijn
Zou de rest wat korter houden, anders komt het niet af :-)
Gepost op 19 maart 2003 om 17:08.
DickDick
Oh, dat komt wel goed. Ik maak er wel wat van. Binnenkort klaar. :+)
Gepost op 19 maart 2003 om 19:48.
GlibnessGlibness
Nog steeds binnenkort klaar? :-)))
Gepost op 7 april 2003 om 13:02.
PepijnPepijn
het is pas 2 maanden verder, het vorige verhaal is geloof ik ook nog in de maak :-)
Gepost op 7 april 2003 om 19:36.
DickDick
bijna klaar; er wordt aan gewerkt (as we speak)
Gepost op 8 april 2003 om 17:30.
JohanJohan
Nou, het zal een keer tijd worden. :-)
Gepost op 8 april 2003 om 23:55.
JaccoJacco
hmm..even verhaal gecheckt...is de Penguin dood?
Gepost op 21 september 2003 om 14:20.
GlibnessGlibness
Geen idee, maar het verhaal komt nog niet zo snel .... :-)
Gepost op 13 oktober 2003 om 15:47.
Wie zegt wat?
Alleen bij een actieve campagne kun je (indien ingelogd) reacties achterlaten.
© 2003 pepijn
 
Random insult
Once at a social gathering, Gladstone said to Disraeli, 'I predict, Sir, that you will die either by hanging or of some vile disease'. Disraeli replied, 'That all depends, sir, upon whether I embrace your principles or your mistress.'
 
Agenda
Geen agenda informatie beschikbaar.
Campagne Top 10
Shackled City Adventure Path
204x gespeeld
Way of the Wicked
136x gespeeld
Savage Tide Adventure Path
109x gespeeld
Opa's campaign
63x gespeeld
Campagne Land van Amn
57x gespeeld
Storybook Hendrik
55x gespeeld
Campagne Channath
53x gespeeld
Kingmaker
52x gespeeld
The drow
43x gespeeld
Calimshan
40x gespeeld
 
Populaire lokaties
Johan W. in Leeuwarden
6x gespeeld
Pepijn in Deventer
3x gespeeld
Hendrik in Marrum
1x gespeeld
Leeuwarden (JH)
1x gespeeld
 
Overzicht gebruikers
Klik hier als je een overzicht van alle geregistreerde gebruikers wilt zien.