Samengevat:
Lopend richting Balentyne met Kilkiletz als scout en vermomd als adventurers - niet zo snugger en niet zo hoge level. Met sproeten. Komen zeven ridders te paard tegen - Captain Ryan Varning (full plate, hvy steel shield, lance, longsword), zijn paard Varlet (barding), en zes rangers (chain shirt, lance, shortbow, longsword).
Ze vertellen dat ze op zoek naar werk zijn - leuke, spannende klussen ten noorden van de Watch Wall. Varning is skeptisch maar wenst ze succes. Hij wijst de weg naar Aldencross en raadt de Lord's Dalliance Inn (Graaf's Gedartel) aan.
Aankomst in het stadje - een kruisvormige stad (gevestigd op een kruispunt) met een ring gebouwen er ook omheen. Op eerste gezicht vallen de Inn, een stadshuis, een herenhuis, en klein torentje en een kerkje op. Middenin de stad, op het kruispunt, staat een standbeeld van de Overwinnaar - Koning Markadian I. Deze is wel te paard maar niet in harnas maar in fijne kleding. Hij kijkt naar het Noorden toe. Op de sokkel staat "Totdat alle Talingarde vrij is."
Bij de kerk is er een klein begraafplaatsje. Hier werkt een koster, Brother Justin - de "echte" priester is in Balentyne - Father Donnagin. De koster laat een bordje met spek en melk achter en gaat terug naar het vegen van de paden.
In de herberg worden ze verwelkomd door Bellam Barhold, die ze de hemd om het lijf vraagt - hoe zijn de wegen, waar komen jullie vandaan, hoe lang gaan jullie blijven enz enz. De kreg is redelijk leeg maar hij verwacht weer soldaten aan het einde van hun dienst - en misschien ook een paar kooplui of zoiets. Hij lepelt wat eten op en regelt twee kamers voor ze voor 3gp per dag voor ze alle vijf.
's Nachts komt er een tiental dwergen aan, na een dag in Balentyne. Daar werken ze aan de fortificaties. Van een tefelgenoot krijgen ze wat geroddel over de dwergen en hun baas te horen, en dit wordt opgeslagen voor toekomstig gebruik.
Vroeg in de ochtend wordt Onyx wakker van geluiden in de gang - iemand probeert langs de gang te sluipen. Hij kijkt naar buiten en herkent de kroegbaas - Bellam Barhold. Deze glipt naar beneden, door de keuken de opslagruimte in - daar drukt hij op een zeer vaardig verstopte geheime knopje - en een donkere passage is onthuld. Onyx brengt verlsag uit boven en komt terug om te kijken. Drie kwartier later komt mr. Barhold weer terug - met een houten kist!
Zodra Barhold naar bed gaat, checkt Onyx de kist - het houdt zes flessen elven wine! Hij haalt de groep op en ze volgen de passage - en komen uit in een voorraadruimte van bewerkt steen - onder Balentyne!
Snel terug naar de kroeg en naar bed voordat de kok wakker wordt - gevolgd door dwergen die weer aan het werk moeten.
|